-
2020-07-17 08:45
Viktor Nordendahl
Hur du använder dina digitala kanaler
infoAtt använda sociala medier och forum är ett utmärkt sätt att marknadsföra sina tjänster och produkter. För tips om hur du bäst utnyttjar sociala medier kan du läsa En liftares guide till sociala medier.
Den här guiden fokuserar på hur du använder Facebook, YouTube och din hemsida för att skapa en sammankoppling mellan dina digitala kanaler.
Youtube
Youtube ägs av Google och har fokus på privata kanaler kopplade till sitt namn och personliga e-postadress. För att skapa ett företagskonto för Youtube behöver du skapa ett Google Brand Account om du vill använda ditt företagsnamn som Youtube-kanal. För att skapa det kan du följa Google’s guide Manage your Brand Account.
För att ladda upp en färdig video på Youtube går du till www.youtube.com/upload och väljer videofilen. När du valt filen så börjar Youtube automatiskt att ladda upp klippet och du kommer till en skärm där du kan redigera informationen för klippet. Här kan du namnge klippet med en titel, skriva en beskrivning och välja om klippet ska vara offentligt, olistad, privat eller planerad. Om du låter den vara offentlig så kommer videon att bli live. Olistad betyder att den är gömd och bara personer med en länk kan se videon. Privat betyder att bara den som är inloggad på din Youtube-kanal kan se videon. Planerad betyder att du kan välja när videon ska bli live.
Det är rekommenderat att ladda upp en video som olistad (anonym) så att du kan kontrollera att resultatet blev som önskat. När du är nöjd med videon kan du i efterhand göra den offentlig.
När din video är uppladdad blir den länkad till en URL. Det är länken högst upp i din webbläsare. Du kan använda den här länken för att skicka till kollegor, kunder, familj och vänner eller att dela på sociala medier.
För att få en överblick på alla dina videor på Youtube kan du klicka på din profilikon uppe till höger och gå till studio. Du får då en listvy av alla videor och kan redigera information i efterhand. Här hittar du även en förkortad URL i stil med “https://youtu.be/XXXXXX”.
Facebook
För att skapa en Facebook-sida för ditt företag så går du till www.facebook.com/pages/creation/, följer stegen och fyller på informationen om ditt företag.
När du skapat din sida kan du ändra och lägga till information som adress, om ditt företag, kontaktuppgifter m.m. genom att gå till sidlänken “Om” till vänster.
Det är rekommenderat att skapa ett användarnamn för din Facebook-sida. Det kommer du så ut @DittFöretag. Då skapas även en bättre Facebook-url för din sida som kommer att se ut såhär www.facebook.com/DittFöretag. Du skapar ett användarnamn genom att trycka på @xxxxx under ditt företagsnamn på Facebook-sidan.
När du delar en video från din Youtube-kanal på din Facebook-sida så kopierar du videons URL och klistrar in den i en statusuppdatering på din Facebook-sida tillsammans med en relevant text om videon. Välj sedan att dela inlägget.
Om du använder Facebook via mobilen så rekommenderar vi att ladda ner appen Facebook Pages Manager eller på svenska Facebook Sidhanteraren som är en app framtagen för att hantera Facebook-sidor. När du använder Facebook via en dator använder du din normala inloggning.
Hemsida
När du lägger till en Youtube-video behöver du bädda in den i ett kodstycke. Gå först till videon på Youtube. När du har videon framför dig så finns det en länk under videon som heter DELA eller SHARE på engelska. Här hittar du även en förkortad URL för videon som du kan kopiera. Du ska klicka på länken BÄDDA IN. Du får du en förhandsvisning och ett kodstycke som börjar med
Logga in på din hemsida och gå till sidan du vill lägga in Youtube-videon på, klicka på ändraknappen. Du är nu i redigeringsläget på den sidan där du vill ha videon. Under sektionen Lägg till så klickar du på den blåa pilen för att få mer alternativ. När du klickar på pilen får du en hel del nya val som finns till för mer avancerad användning, som det här. Det du kopierat från Youtube-videon är ett kodstycke, så klicka på knappen Kodstycke och klistra in all kodtext du kopierat och klicka på Tillbaka. Din Youtube-video ligger nu i en sektion längst ner. Du kan nu ändra strukturen på sidan så att Youtube-videon ligger där den ska. När du är nöjd så klickar du på Spara. Hemsidan är nu uppdaterad och din video är live på sidan.
Om du har problem eller vill spara tid så är du varmt välkommen att kontakta oss på Nklt så hjälper vi eller gör det åt dig.
-
2019-11-04 13:30
Viktor Nordendahl
Fria bilder
infoDet finns flera alternativ för att hitta bilder till sin hemsida.
Vi har skrivit ett blogginlägg där vi går mer ingående på vad som gör en bild bra för webben.
Du kan läsa det inlägget härVad många inte vet är att det finns väldigt bra sidor med fria bilder för användning hur du än vill.
Vi tänkte dela med oss av några hemsidor som vi brukar använda oss av.Här är bra tips på hemsidor med fria alternativ!
En favorit är också Little Visuals - där du kan registrera din epostadress och varje vecka få 7 bilder i mailkorgen! Bara välja och vraka.
När du hittar en bild du gillar är det bara att ladda ner och använda den hur du än vill.
Go nuts!
-
2019-10-04 13:00
Viktor Nordendahl
Tips för att hitta rätt bild för din hemsida
infoEtt problem som många av våra kunder har är att få tag på bra bilder till sin hemsida.
Ett sätt är förstås att anlita en fotograf. Ett annat är att köpa bilder från en bildbyrå eller ett bildarkiv såsom www.shutterstock.comDet här är ett bra exempel på kvalitét över kvantitet. Utbudet för stockphotos är stort men kvalitén på bilderna är ofta väldigt dåliga. Vad är det då som gör bilderna dåliga? Det främsta är att bilderna är själlösa och inte känns genuina. Fina kostymer, vita leenden och tomma blickar.
Dom saknar den där mänskliga känslan vilket är väldigt viktigt för att skapa något som man kan relatera till för sin hemsida.Studera kompositionen av bilden. Ifall en bild har för många detaljer så kan besökaren bli förvirrad för ögat har ingen vilopunkt eller fokuspunkt och man vet inte vart man ska kolla. Det är ofta bra att ha naturliga och lugna bilder så att bilden inte stör resten av innehållet av hemsidan.
Det man ska söka efter när man letar bilder till sin hemsida är att hitta det vackra i detaljerna och bilden i en helhet för att skapa rätt stämning. Färg i bilden är också väldigt viktigt. Tänk efter på upplägget av hemsidan och formspråket. Ifall du använder en ljus bild bakom till exempel vit text så kommer det att minska läsbarheten av texten. Samt om man använder text i färg så måste man hitta bilder som kan balansera det, grundkunskap av färgteori är bra i det här sammanhanget. Ett tips ifall bild och text inte går ihop är att lägga en täckande solid färg ovanpå bilden med en lätt genomskinlighet. Ögat är väldigt känsligt för färg och ljus och man märker ofta ifall något är fel.
Kompositionen av en bild är också viktigt att ha i åtanke. Att verkligen se vad som är i bilden istället för att se bilden som en helhet och jobba med det. Ifall en bild har för många detaljer så kan det störa sidan som en helhet.
Undvik att Googla bilder. Bilder på Google är ofta copyrighted av en fotograf, privatperson eller företag.
Att Googla bilder kan också ge fel resultat i form av dåligt upplösta bilder eller bilder med låg kvalitét, så det gäller att hitta bilder med hög upplösning och kvalitét som fungerar bra på alla skärmstorlekar.Så vad ska man då tänka på med val av bilder för sin hemsida?
- Undvik Stockphotos
- Använd bilder som besökaren kan relatera till eller som väcker en känsla
- Tänk på komposition
- Se detaljerna i bilden
- Tänk på formspråket av hemsidan
- Använd högupplösta bilder
- Tänk på responsiviteten av hemsidan
- Att anlita en fotograf ger alltid bäst resultat
Senaste blogginläggen
-
2020-07-17 08:45
Viktor Nordendahl
Hur du använder dina digitala kanaler
infoAtt använda sociala medier och forum är ett utmärkt sätt att marknadsföra sina tjänster och produkter. För tips om hur du bäst utnyttjar sociala medier kan du läsa En liftares guide till sociala medier.
Den här guiden fokuserar på hur du använder Facebook, YouTube och din hemsida för att skapa en sammankoppling mellan dina digitala kanaler.
Youtube
Youtube ägs av Google och har fokus på privata kanaler kopplade till sitt namn och personliga e-postadress. För att skapa ett företagskonto för Youtube behöver du skapa ett Google Brand Account om du vill använda ditt företagsnamn som Youtube-kanal. För att skapa det kan du följa Google’s guide Manage your Brand Account.
För att ladda upp en färdig video på Youtube går du till www.youtube.com/upload och väljer videofilen. När du valt filen så börjar Youtube automatiskt att ladda upp klippet och du kommer till en skärm där du kan redigera informationen för klippet. Här kan du namnge klippet med en titel, skriva en beskrivning och välja om klippet ska vara offentligt, olistad, privat eller planerad. Om du låter den vara offentlig så kommer videon att bli live. Olistad betyder att den är gömd och bara personer med en länk kan se videon. Privat betyder att bara den som är inloggad på din Youtube-kanal kan se videon. Planerad betyder att du kan välja när videon ska bli live.
Det är rekommenderat att ladda upp en video som olistad (anonym) så att du kan kontrollera att resultatet blev som önskat. När du är nöjd med videon kan du i efterhand göra den offentlig.
När din video är uppladdad blir den länkad till en URL. Det är länken högst upp i din webbläsare. Du kan använda den här länken för att skicka till kollegor, kunder, familj och vänner eller att dela på sociala medier.
För att få en överblick på alla dina videor på Youtube kan du klicka på din profilikon uppe till höger och gå till studio. Du får då en listvy av alla videor och kan redigera information i efterhand. Här hittar du även en förkortad URL i stil med “https://youtu.be/XXXXXX”.
Facebook
För att skapa en Facebook-sida för ditt företag så går du till www.facebook.com/pages/creation/, följer stegen och fyller på informationen om ditt företag.
När du skapat din sida kan du ändra och lägga till information som adress, om ditt företag, kontaktuppgifter m.m. genom att gå till sidlänken “Om” till vänster.
Det är rekommenderat att skapa ett användarnamn för din Facebook-sida. Det kommer du så ut @DittFöretag. Då skapas även en bättre Facebook-url för din sida som kommer att se ut såhär www.facebook.com/DittFöretag. Du skapar ett användarnamn genom att trycka på @xxxxx under ditt företagsnamn på Facebook-sidan.
När du delar en video från din Youtube-kanal på din Facebook-sida så kopierar du videons URL och klistrar in den i en statusuppdatering på din Facebook-sida tillsammans med en relevant text om videon. Välj sedan att dela inlägget.
Om du använder Facebook via mobilen så rekommenderar vi att ladda ner appen Facebook Pages Manager eller på svenska Facebook Sidhanteraren som är en app framtagen för att hantera Facebook-sidor. När du använder Facebook via en dator använder du din normala inloggning.
Hemsida
När du lägger till en Youtube-video behöver du bädda in den i ett kodstycke. Gå först till videon på Youtube. När du har videon framför dig så finns det en länk under videon som heter DELA eller SHARE på engelska. Här hittar du även en förkortad URL för videon som du kan kopiera. Du ska klicka på länken BÄDDA IN. Du får du en förhandsvisning och ett kodstycke som börjar med
Logga in på din hemsida och gå till sidan du vill lägga in Youtube-videon på, klicka på ändraknappen. Du är nu i redigeringsläget på den sidan där du vill ha videon. Under sektionen Lägg till så klickar du på den blåa pilen för att få mer alternativ. När du klickar på pilen får du en hel del nya val som finns till för mer avancerad användning, som det här. Det du kopierat från Youtube-videon är ett kodstycke, så klicka på knappen Kodstycke och klistra in all kodtext du kopierat och klicka på Tillbaka. Din Youtube-video ligger nu i en sektion längst ner. Du kan nu ändra strukturen på sidan så att Youtube-videon ligger där den ska. När du är nöjd så klickar du på Spara. Hemsidan är nu uppdaterad och din video är live på sidan.
Om du har problem eller vill spara tid så är du varmt välkommen att kontakta oss på Nklt så hjälper vi eller gör det åt dig.
-
2019-11-04 13:30
Viktor Nordendahl
Fria bilder
infoDet finns flera alternativ för att hitta bilder till sin hemsida.
Vi har skrivit ett blogginlägg där vi går mer ingående på vad som gör en bild bra för webben.
Du kan läsa det inlägget härVad många inte vet är att det finns väldigt bra sidor med fria bilder för användning hur du än vill.
Vi tänkte dela med oss av några hemsidor som vi brukar använda oss av.Här är bra tips på hemsidor med fria alternativ!
En favorit är också Little Visuals - där du kan registrera din epostadress och varje vecka få 7 bilder i mailkorgen! Bara välja och vraka.
När du hittar en bild du gillar är det bara att ladda ner och använda den hur du än vill.
Go nuts!
-
2019-10-04 13:00
Viktor Nordendahl
Tips för att hitta rätt bild för din hemsida
infoEtt problem som många av våra kunder har är att få tag på bra bilder till sin hemsida.
Ett sätt är förstås att anlita en fotograf. Ett annat är att köpa bilder från en bildbyrå eller ett bildarkiv såsom www.shutterstock.comDet här är ett bra exempel på kvalitét över kvantitet. Utbudet för stockphotos är stort men kvalitén på bilderna är ofta väldigt dåliga. Vad är det då som gör bilderna dåliga? Det främsta är att bilderna är själlösa och inte känns genuina. Fina kostymer, vita leenden och tomma blickar.
Dom saknar den där mänskliga känslan vilket är väldigt viktigt för att skapa något som man kan relatera till för sin hemsida.Studera kompositionen av bilden. Ifall en bild har för många detaljer så kan besökaren bli förvirrad för ögat har ingen vilopunkt eller fokuspunkt och man vet inte vart man ska kolla. Det är ofta bra att ha naturliga och lugna bilder så att bilden inte stör resten av innehållet av hemsidan.
Det man ska söka efter när man letar bilder till sin hemsida är att hitta det vackra i detaljerna och bilden i en helhet för att skapa rätt stämning. Färg i bilden är också väldigt viktigt. Tänk efter på upplägget av hemsidan och formspråket. Ifall du använder en ljus bild bakom till exempel vit text så kommer det att minska läsbarheten av texten. Samt om man använder text i färg så måste man hitta bilder som kan balansera det, grundkunskap av färgteori är bra i det här sammanhanget. Ett tips ifall bild och text inte går ihop är att lägga en täckande solid färg ovanpå bilden med en lätt genomskinlighet. Ögat är väldigt känsligt för färg och ljus och man märker ofta ifall något är fel.
Kompositionen av en bild är också viktigt att ha i åtanke. Att verkligen se vad som är i bilden istället för att se bilden som en helhet och jobba med det. Ifall en bild har för många detaljer så kan det störa sidan som en helhet.
Undvik att Googla bilder. Bilder på Google är ofta copyrighted av en fotograf, privatperson eller företag.
Att Googla bilder kan också ge fel resultat i form av dåligt upplösta bilder eller bilder med låg kvalitét, så det gäller att hitta bilder med hög upplösning och kvalitét som fungerar bra på alla skärmstorlekar.Så vad ska man då tänka på med val av bilder för sin hemsida?
- Undvik Stockphotos
- Använd bilder som besökaren kan relatera till eller som väcker en känsla
- Tänk på komposition
- Se detaljerna i bilden
- Tänk på formspråket av hemsidan
- Använd högupplösta bilder
- Tänk på responsiviteten av hemsidan
- Att anlita en fotograf ger alltid bäst resultat